28 maj 2012

Work It

Bild lånad från Amelies Health Blog

Har precis sålt fyra skittråkiga framgick såklart inte av annonsen pilates-DVD:er på Blocket. Jag har värsta feng shui- rycket i vår, klarar inte av onödiga saker som ligger och skräpar, utan rensar som en tok här hemma. 
När det kommer till träning så är jag periodare, på eller av. Just nu är jag på, så skönt att vara ute och springa eller promenera den här årstiden. Sedan försöker jag träffa Lovisa med jämna mellanrum, då kan man ju inte bli annat än peppad. Men hemmaträningen har jag tappat på sistone, tänkte därför tipsa om den, och samtidigt påminna mig själv om hur bra den är. 
När Stella föddes för snart fyra år sedan fick jag tips om en tränings-DVD, CoreWellnes från Tena. Den skulle innehålla en mix av bäckenbottenträning, core och pilates. Jag älskar pilates, och bäckenbottenträning ska ju bara göras efter förlossning så jag beställde skivan och har sedan dess kört den i perioder. Och den är skitbra! Innehåller klassiska pilatesövningar som sidoplanka och bäckenlyft, samtidigt som man spänner maglås och tränar bäckenbotten. Det bästa av allt är att det är ett kort och effektivt pass på drygt 20 minuter. Så inte ens tidsbrist funkar som ursäkt, egentligen.
Bäckenbottenträning låter trist, men uppmuntrande info är att förutom att man förebygger inkontinens på äldre dagar då alltså magen snabbt blir både plattare och starkare av denna typ av övningar, där djupa bukmusklerna får jobba. Jättebra komplement till konditionsträning oavsett om man fött barn eller inte. Nu kan jag bara tala för min kropp, men för mig så förebygger och botar den här typen av mjukare, lättare träning faktiskt lättare rygg- och nackont. Min kropp behöver rörlighet och cirkulation för att inte säcka i hop. Jag märker jättetydligt när jag slarvat några veckor, blir mycket lättare stel och spänd. 
Ja, ni hör min lovsång. Tidigare kunde man beställa skivan gratis på Tenas hemsida, men nu kan man bara titta på programmet. Lägg ett bokmärke på sidan så funkar det kanske ändå. Otroligt störigt att de bara lagt upp den dubbade svenska versionen, den är mycket sämre än den engelska originalversionen som jag har, men å andra sidan är skivan så självinstruerande att man kan stänga av ljudet redan efter ett par pass. 

Uppdatering: Gratis DVD, i engelsk version verkar fortfarande kunna beställas från brittiska TENA, men oklart om de skickar till Sverige. Jag beställde alltså från den svenska siten och har inte testat.

Här skriver Lovisa och Caroline väldigt bra och utförligt om bäckenbottenträning om du vill läsa mer på samma tema.

3 kommentarer:

  1. hahaha denna bild hittade jag häromdagen på Pinterest och tänkte direkt att vilket bra citat...typ note to self:) Låter som en bra träning, har själv gjort en del pilates med bäckenbottenträning. Min norska "fitnessgurukompis" rekommenderar mest av allt Gwyneth Paltrows tränare Tracy Andersons dvd:er för hemmabruk, tydligen a-ma-zing...har själv dessvärre ej haft tid att testa efter tredje barnet...är glad att komma iväg till gymmet för lite alone time överhuvudtaget! kram

    SvaraRadera
  2. Åh vad bra tips!! Gör mina sjukgymnastövningar varje dag men kan verkligen behöva utöka dem lite. Jag är inne i period då jag INTE har någon lust alls att gå till gymmet så hemmaövningar är perfekt för mig. Och så lite promenader och cykelturer på det så kan man känna sig nöjd tycker jag. Kram Cissigrannen

    SvaraRadera
  3. Inner-Outer Beauty. Härliga pics är ju halva nöjet med bloggar:-) Tack för tips om TA! Kram

    Cissi. Jaa, testa! Hör av dig för PW! Kram

    SvaraRadera